Top stage :) - Reisverslag uit Shanghai, China van Sanne - WaarBenJij.nu Top stage :) - Reisverslag uit Shanghai, China van Sanne - WaarBenJij.nu

Top stage :)

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Oktober 2012 | China, Shanghai

Hiii iedereen!

Sorry voor degene die erg lang op m'n volgende reisverslag hebben moeten wachten, ik heb het aardig druk gehad en daardoor is het alweer een maand later! Nogsteeds bizar hoe snel de tijd gaat..

Doordat het alweer 'n maand later is ben ik eigenlijk heel veel dingen vergeten die ik allemaal heb meegemaakt, dus ga ik gewoon even een paar belevenissen vertellen.

Etentje 2-shanghai:
Heel veel etentjes gehad, elke keer erg gezellig, maar over de laatste moet ik wel even wat dingen vertellen.
De aanvangstijd was 19:30, maar omdat het in Shanghai totaal niet normaal is om op tijd te komen was ik er om 19:40. Niet dat iedereen expres altijd te laat komt hoor, maar soms kan het een hele tijd duren voordat je eindelijk een taxi te pakken hebt, vooral op vrijdag- en zaterdag avonden. Ik kwam er aan en ik probeerde een chinese vrouw uit te leggen dat we een reservering hadden op de naam Melissa. Natuurlijk begreep ze er niks van, en kwamen 2 engels sprekende Chinese mannetjes even 'n translater spelen. Zelfs dat had geen effect, ze bleef maar zeggen dat de reservering gecancelt was. Paar minuten later kwam 'n nieuw meisje van 2-shanghai naar me toe, Susan. Wij maar even een rondje door 't restaurant gelopen (helemaal in Jungle style, super gaaf!) tot we bij een privé-kamer kwamen waar allemaal gasten aan het zingen en dansen waren. Je hebt in heel veel restaurants hier soort privé eetruimtes, die dan speciaal zijn voor grote groepen. Wij even om het hoekje gegluurd, en natuurlijk gelijk naar binnen getrokken! Stonden we daar met allemaal chinezen rond de tafel te dansen, ge-wel-dig! Stond een proffessionele danser in het midden dancemoves voor te doen, en die moest iedereen dan nadoen. Wat hebben wij gelachen, en wat vonden die chinezen het geweldig! Toen we weggingen riepen ze allemaal heel hard: ''Thank you!!! Thank you!'' Evenlater steeds meer mensen van 2-Shanghai gevonden en een erg gezellige avond gehad! Onder het dinner kwam die groep die iedreen laat dansen ook nog even bij ons langs, dus ik heb zelfs de cha-cha, tango of weet ik het wat geleerd.

Engelse les:
Ik ben door m'n manager gevraagd of ik Engelse lessen in het hotel wil gaan geven aan het personeel. Klonk erg leuk dus ik had ja gezegd. Tot nu toe alleen nog niks erover gehoord, dus maar even afwachten of het nog doorgaat.

Stad met collega's:
Dagje wezen winkelen met 2 Chinese collega's, zo leuk! Ze spreken gelukkig aardig goed engels, en ik kon ook wel merken dat ze het echt een soort eer vonden om te gaan shoppen met een Europeaan, want ze zorgden er elke keer voor dat ik in 't midden liep en ze samen dicht naast me liepen, echt heel grappig.

Blunder:
Natuurlijk moet er een blunder in het verhaal voorkomen, ik ben nou eenmaal iemand met altijd heel veel blunders en ik probeer ze nog zo veel mogelijk voor me te houden, maar dees wil ik wel even met jullie delen: Ik was aan 't werk, en toen wilden er 2 Hong-kongse gasten inchecken. Ging allemaal prima, ingecheckt, kamerpasje gegeven en de gasten gingen richting hun kamer. Totdat ik erachter kwam dat er onder het inchecken iets fout was gegaan en ik de gast een verkeerde kamer had gegeven, een kamer die dus gewoon al in gebruik was! Ik natuurlijk enorm in de stress en had het m'n collega's snel verteld. Ik zag het beeld al voor me dat die gast doodleuk de kamer inkwam en er een naakte man in de kamer stond. Alles is gelukkig goedgekomen, die gast was niet in de kamer en de pas ingecheckte gast heeft de goede kamer gekregen, en een ander pasje.

Manager trouwen:
M'n manager heeft een week vrij gekregen omdat 'ie gaat trouwen, en nee, het trouwen hier is HEEL anders dan 't trouwen in Nederland;

- Chinesen worden niet door een ambtenaar getrouwd, maar door de baas van een bruid of bruidegom. Nog niet zo lang geleden was er zelfs toestemming van de baas nodig.

- Voor het huwelijk gaan ze meestal naar een restaurant, waarbij zoveel mogelijk managers en belangrijke mensen uitgenodigd worden om het huwelijk status te geven.

- Tijdens de huwelijkszegening is de bruid meestal in het wit gekleed, maar voor de maaltijd wordt meestal een rode jurk aangetrokken. Rood is de kleur van geluk in China.

- Tijdens het eten worden de cadeaus gegeven. Het is gebruikelijk om een rood papieren zakje te geven met een geldbedrag. Meestal is dat zoveel dat de kosten van het huwelijk gefinancieerd wordt met de bedragen van de cadeau's.

- Als dank voor de cadeau's deelt de bruigegom sigaretten uit aan de mannen, en de bruid snoepjes aan de vrouwen.

Na m'n drukke werkweek van 6 dagen en elke dag van 2 pm t/m 10.30 pm ben ik zaterdag een dagje wezen winkelen en uitgebreid wezen eten met Yvet @ een Italiaans restaurant. Natuurlijk geproost met een fles Champagne, want het is tenslotte Public Holiday! Dat betekend dat elke chinees een aantal dagen vrij heeft en ze allemaal hun familie gaan bezoeken, de straat op gaan en véél Mooncake eten, een soort cake iets wat ze altijd eten met dit festival. Natuurlijk na het eten lekker uitgeweest naar Phebes, en alweer een topavond gehad.

Gisteren met Yvet naar 'n vuurwerkshow geweest, en wat was dat GEWELDIG. Echt nog nooit zoiets moois meegemaakt, een uur lang sprakeloos en met open mond staan kijken samen met nog 54924402 andere Chinezen. Het vuurwerk in Nederland stelt dus echt helemaal niks meer voor. Iedereen zou dit een keer moeten beleven, het was echt prachtig.

Nu ik zo kijk is 't toch wel weer een heel verhaal geworden. Komtom; ik heb het hier erg naar m'n zin! Natuurlijk mis ik 't thuisfront in NL, maar skypen maakt erg veel goed :) En over 12 weekjes zit ik alweer thuis! 12 weekenden! Dat wordt dus komende weken 4 keer per week uitgaan, haha.

Wat ook ERG leuk is, mams komt over minder dan 'n maandje langs! Lekker 8 daagjes vakantie houden, tripjes maken, uiteten gaan en lekker shoppen en veel geld uitgeven (vergeet je creditcard niet mam!) Heel veel zin in natuurlijk!

Nu nog even lekker uitrusten, vanavond uiteten met 't groepie en misschien nog wel uit, en morgen vroeg op om een dagje naar het pretpark te gaan! Leuke vooruitzichten allemaal dus :)

Bye! xxx

  • 01 Oktober 2012 - 10:33

    Leo:

    Onze creditcard........, die is eh.... geblokkeerd tot en met 23 december.

  • 02 Oktober 2012 - 19:51

    YVONNE:

    Nou nou wat heb jij het druk zeg, shoppen, stappen, uitgaan, plezier maken....
    Ik krijg bijna medelijden met je!
    Nee hoor, geniet er maar van!
    Het is zo weer voorbij.

    groetjes van Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Stage Shanghai

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 3508
Totaal aantal bezoekers 12629

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2012 - 23 December 2012

5 maanden stage lopen in Shanghai

Landen bezocht: